~ FrenZ ~

Wednesday, March 28, 2012

~ Tak Rugi Bersangka Baik ~

Bila jumpa pelacur tepi jalan, orang akan kata “eee perempuan kotor ni” Padahal kita tak tahu dia telah dijual oleh bapanya ketika umur 10 tahun. Bila jumpa bekas banduan, orang akan kata “ish penjahat ni. jangan dekat dengan dia” Padahal kita tak tahu dia telah difitnah mengambil rasuah oleh sahabat karibnya sendiri. Bila jumpa pesakit mental, orang akan kata “orang gila ! jangan kacau aku” Padahal kita tak tahu dia telah didera oleh mak tirinya hingga mengalami trauma berpanjangan. Bila jumpa lelaki muka hodoh, orang akan kata “euww hodohnya. siapalah nak kahwin dengan kau tu” Padahal kita tak tahu lelaki tu kehilangan ketampanannya akibat melecur dalam usaha menyelamatkan ibunya dalam kebakaran. Bila jumpa status ni, orang akan baca dan membiarkannya begitu sahaja. Padahal kita tak tahu dengan SHARE atau COPY benda ni kita dapat memberi kesedaran kepada orang lain sekaligus diri kita sendiri.

p/s : kesimpulannya, jangan terlalu mudah membuat andaian. jaga minda, jaga kata² dan jaga tindakan.. :)

~ TQ SuDi BaCa eNTry Ni ~

12 comments:

  1. betul tu.....cuba untuk bfikiran positif....tak semua org bernasib bek d dunia ni...setiap org pasti ada cerita sedih sendiri yang tak mampu di fahami org len..

    ReplyDelete
  2. yup. sgt tepat..yg penting, jgn cpt berfikir negatif ;)

    ReplyDelete
  3. Yaaa selalu lah kita husnuzon *tak tau betol ke tak ejaan tu (bersangka baik) hehehe orang melayu lah kebnayakan nya cepat pikir negatif .

    ReplyDelete
  4. Syaa : exactlly.. jd kt sama2 mperingati antara 1 sama lain ek ;)

    farhana : tq, toce, arigato :)

    ReplyDelete
  5. tp tak semua manusia suka bersangka baik...

    ReplyDelete
  6. Betul.. tp yg tbaik, kt mulakan dgn diri sndiri utk bsangka baik. insyaAllah org disekeliling akan bsangka baik pd kita :)

    ReplyDelete
  7. wooaa .. best3 ... nanti nak copy eah .. nak tulis kt entry jugak ^^,

    ReplyDelete
  8. alya : tq2.. okai.. share je ek.. sharing is caring (^_^)

    ReplyDelete