~ FrenZ ~

Wednesday, April 4, 2012

~ Papa, jangan merokok depan kami ~

Assalamualaikum.. Hari ni aku rasa nak share pasal merokok (maafla klu ada yg terasa) huhu. Aku bkn kauselor, bkn pakar motivasi dan bkn penceramah. Tp aku rasa menjadi tanggungjawab sbg khalifah di muka bumi ni utk berkongsi berkenaan hal ini. Walaupun dah banyak kali keluar iklan kat TV, tp still ramai yg masih merokok. Bukan apa, merokok mmg merugikan dan mendatangkan mudarat untuk kesihatan. Klu utk diri sndiri je, xpe.. tp yg lain pun kena gak tempias nya mcm kawan2, isteri, kanak-kanak dan yang paling malang skali bayi. Klu korg nak tau, seorang ibu yang hamil merokok menyebabkan janin di dalam kandungan hanya menerima 75% sahaja kandungan udara dan mengakibatkan perkembangan terbantut dan kebanyakan ibu-ibu yang merokok mempunyai bayi yang lebih kecil dari yg normal. Kesiankan bayi yang tak bersalah. So, dinasihatkan kurangkanlah merokok, dan seboleh-bolehnya berhentilah merokok. Klu anda tak fikirkan kesan pada diri sendiri, sekurang-kurangnya fikirlah untuk masa depan isteri, anak2 dan bayi anda. Apa kata daripada merokok, lebih baik buat perkara2 berikut. sharing is caring (^_^)

Mengapa anda rasa mahu
menghisap rokok?
Mengapa tidak anda...
Gementar
Bersantai
Susah menumpukan perhatian
Bertukar-tukar aktiviti
Sembelit
Makan buah-buahan
Merungut
Tarik nafas panjang
Letih
Dapatkan tidur yang cukup
Mulut kering
Minum air berais
Batuk
Mandi air pancuran hangat
Pening
Dapatkan udara segar
Susah tidur
Berendam di dalam air yang hangat
Tegang
Bersenam
Sedang menelefon
Menconteng-conteng atas sehelai kertas
Memandu
Menyanyi!
Lapar
Minum air
Bosan
Terus aktif
Tiada tenaga
Rehat
Murung
Baca buku atau majalah

p/s : Haram sekiranya benda yang dilakukan memudaratkan anugerah kesihatan yang dikurniakan oleh Allah swt :)


~ TQ SuDi BaCa eNTry Ni ~

16 comments:

  1. Okay abah kita hisap rokok , bejuta kali dah agaknye cakap jangan hisap , dia hisap gak . MEranaaaa haha

    ReplyDelete
  2. Ainur + supergirl : tq2 ;)

    syaa : ye ek.. xpe2.. sbr ek dlm mberi nasihat. ibarat keras2 besi, jika dipanaskan, akan lentur jua ;)

    ReplyDelete
  3. betul2..kalau nk berubah tu boleh je kan... nak seribu dya..tak nak seribu dalih..

    KAMI BENCI ROKOK! haha

    ReplyDelete
  4. klu dh perokok tegar, nasihat perli cmne pun tak makan saman -,-

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. tul gak kan. tp klu x bermula skg, xkan berakhir smpi bila2 :)

      Delete
  5. gud entry .. :) org lain sedap , org lain kena akibat :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. prevention is better than cure.. ahakss :)

      Delete
  6. setuju..benci gila lah dengan rokok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn benci sgt, nnti jd syg lak.. hik3 :P

      Delete