~ FrenZ ~

Monday, July 23, 2012

~ Beza Nilainya Rm 1 Dan Rm 100 ~

Assalamualaikum. ari ni aku nak share sebuah cerita dgn korg sume. harap korg sudi2 kan lah membaca ek, sbb xcite nya pun xpanjang sgt. hahaha. citenya ari ni ttg duit Rm 1 dan Rm 100. bunyi cam ntah apa2 kan, tp korg baca r dulu cite dierr. huhu.. slmt membaca :)

Rm 1 dan Rm100, kedua-duanya diperbuat dari kertas, sama-sama dicetak, diedarkan oleh BNM. Mereka keluar dan berpisah dari Bank dan beredar kpd masyarakat.

4 bulan kemudian mereka bertemu lagi secara tidak sengaja di dalam dompet seorang pemuda. Kemudian diantara kedua duit tersebut terjadilah percakapan. Yg RM100 bertanya kpd RM1.00, "Kenapa badan kamu begitu lusuh, kotor dan bau busuk?" RM1.00 menjawab, "Kerana Selepas aku keluar dari Bank aku terus ditangan orang2 bawahan dari Pembawa beca, Penjual sayur, penjual ikan dan ditangan pengemis" Lalu RM1.00 Bertanya balik kpd RM100, "Knp km kelihatan begitu baru, rapi dan masih bersih?" Dijawabnya, "Kerana selepas aku keluar dari Bank, aku terus disambut perempuan cantik, & aku singgah ke restoran mahal, di mall & jg hotel2 berbintang serta keberadaanku selalu di jaga dan jarang keluar dari dompet"

Lalu RM1.00 bertanya lg, "Pernahkah engkau singgah di tempat ibadah?" Dijawablah, "tidak pernah" RM 1.00 pun berkata lg, "Ketahuilah walaupun aku hanya RM1.00, tetapi aku selalu singgah di rumah TUHAN dan ditangan anak2 yatim, bahkan aku selalu bersyukur kpd TUHAN. Aku tdk dipandang bukan sebuah nilai, tetapi adalah sebuah manfaat"

Akhirnya menangislah RM 100 Kerana sombong dgn kehebatan, dan nilai yang tinggi tetapi tdk begitu bermanfaat selama ini. Jd janganlah kita pandang sebesar mana diri kita, tetapi lihatlah seberapa bermanfaat penghasilannya dipakai utk memuliakan TUHAN. Kerana kekayaan bukanlah utk kesombongan!!


p/s : Jangan sombong bila kita di atas dan jangan berasa kita lemah bila kita di bawah


~ TQ SuDi BaCa eNTry Ni ~

9 comments:

  1. Replies
    1. tul tu awk. sama2 kt bersedekah ek :)

      Delete
  2. kisah yg sarat pengisian ;-)salam 4 ramadhan dear ;-)

    ReplyDelete
  3. nilai tak penting,yang penting manfaat.
    kisah yang baik untuk dijadikan renungan bersama :)

    ReplyDelete
  4. nice entry utk dkongsi..selamat menunaikan ibadah puasa..semoga kita sama2 mendapat keberkatan..amin.. :)

    #saya follow awk..(^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq awk. slmt bpuasa gak. amin.. i folo u too :)

      Delete
  5. salam ramadhann ayu dtg nk jmput join segmen ;-)..sng ja awk..sdiakan 1 entry ltak bnner yg ayu buat tu..nti url entri tu antar pada ayu..t ayu listkan mc mkwn2 yg lain ;-)

    ReplyDelete